من ضمن أكبر الأخطاء الفادحة في مجال التسويق هو إنك بعد ماتبني علاقة بين منتجك والناس تعرف البراند حقك تقرر تغيره. هذه كارثة عملتها شركة Tropicana في منتجها.
الناس كانت عارفة المنتج حق شركة Tropicana وتقدر تطلعه من وسط المنافسين علشان تصميمه المميز بالبرتقالة اللي فيها شفاطة ملونة. تصميم واضح ومميز وصرفوا كثير علشان تحصل رابطة بين المنتج وبين المستهلكين. ولكن في 2009 قرروا أنهم يغيروا شكل العبوة لشكل عصري ومميز. ربما تبدو فكرة حلوة. بس هنا كانت الكارثة المتمثلة في التالي:
1- المستهلكين اتلخبطوا في التصميم الجديد وظنوا أن المحلات خلاص وقفت تتعامل مع الشركة أو المنتج خلص من عندهم.
2- اللي لاحظوا التصميم الجديد ما عجبهم التصميم نهائيا واستخدموا السوشال ميديا في نقده.
3- المستهلكين قرروا يشتروا من المنافسين لأنهم شافوا أنه شافوا المنتج اللي متعودين عليه تغير.
هذا أدى إلى هبوط مبيعات الشركة 20% ومعناه خسائر بالملايين في الأرباح واللي أدى أن الشركة سريعا تسحب المنتج تاني وتعيد استخدام التصميم القديم وتروح عليهم الحملة الدعائية والتصميم اللي كلفتهم مبلغ أكثر من 50 مليون دولار، وهذا أيضا غير زبائن الشركة اللي بعضهم راح لشركة ثانية منافسة. كل هذا حصل في شهر واحد بس.
فأنت في التعامل مع السوشال ميديا والتسويق عموما، الغلطة ممكن تخسرك ملايين وهذا مثال واضح.
#Quora
#eduyemen
تعليقات
إرسال تعليق